BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
zorg
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Christy Rijser

Judith de Jong: ‘Wat ik het allerliefste doe? Opereren!’

Bij de start van haar bedrijf, nu 3 jaar geleden, had Judith de Jong-Westerneng bedacht dat ze in de rustige uurtjes mooi haar fotoboeken in kon plakken. Zo ver is het echter nooit gekomen, want in haar gezellige dierenkliniek in Broek in Waterland lopen huisdieren én hun baasjes de deur sinds de opening plat.

Hoewel Judith natuurlijk wel hoopte op zo’n vliegende start, had ze niet kunnen vermoeden dat haar praktijk al zo snel zou groeien. Judith: ‘Ik had vooraf gekeken hoeveel dierenartsen er in Waterland en hoeveel huisdieren er gemiddeld per huishouden zijn. Op basis van die informatie wist ik dat er voldoende ruimte was voor mijn kliniek. Toch blijft het spannend of die theorie dan in de praktijk ook werkelijkheid wordt. Het is fijn te merken dat onze persoonlijke betrokkenheid bij mens en dier wordt gewaardeerd. Het contact met onze klanten is écht anders. Dat heeft er ook voor gezorgd dat ze ons genomineerd hebben voor de beste dierenkliniek van Nederland, waar we in de top-10 beland zijn. Heel bijzonder vind ik dat.’

Passie voor dieren
Judith kan haar passie voor haar beroep slecht verhullen: ‘Uiteindelijk bepaalt natuurlijk de eigenaar of een dier bij ons in de kliniek terecht komt, maar onze diergeneeskunde is gewoon goed. Het is niet dat iemand binnenkomt en we zeggen ‘doe maar een pilletje of een spuit’ en dan sta je weer buiten met een lege portemonnee, terwijl je niet eens weet wat er aan de hand is. Dat wilde ik absoluut anders doen. Ik wil dat mens en dier, als ze hier komen, goed geholpen worden. Ik neem de tijd voor ze en ze weten daarna wat er aan de hand is en wat we eraan kunnen doen. Ik concurreer niet op prijs, maar op kwaliteit.’

Judith kent haar klanten en patiënten goed: ‘Ik ging gisteravond naar huis en had een patiënt die me niet los liet. Die moest naar een tweedelijns dierenarts voor verder onderzoek, maar niemand had plek. Eenmaal thuis belde ik een bevriend dierenarts en die vroeg om een foto. Toen zat ik om tien uur `s avonds dus weer in de kliniek om die foto’s door te sturen en telefonisch te overleggen. In het begin deed ik ook de spoeddienst zelf en was ik 24/7 bereikbaar. De combinatie met een gezin is dan niet ideaal. Daarom heb ik me aangesloten bij de Spoedkliniek voor Dieren in Amsterdam. Ook daar is men verzekerd van goede zorg. Al krijgen eigenaren van operatiepatiënten altijd mijn mobiele nummer mee, zodat ze met me kunnen overleggen en me kunnen bereiken als hulp nodig is. Dat hoort bij de nazorg, vind ik.’

Team
Sinds de start is moeder Nel haar steun en toeverlaat in de kliniek: ‘Zij verzorgt alle baliewerkzaamheden en neemt mij veel andere werkzaamheden uit handen. Nu we drie jaar verder zijn doet mijn moeder een stapje terug. Dat kan nu ook omdat naast paraveterinair Dominique sinds kort ook paraveterinair in opleiding Daniela in mijn kliniek werkzaam is. We zijn een hecht team en zijn allemaal gek van dieren. Ik ben er enorm trots op dat de praktijk al zo gegroeid is!’

‘Onze diergeneeskunde is gewoon goed’

Uitbreiding
Eerder investeerde Judith in röntgenapparatuur: ‘Een flinke investering in geld en tijd om de benodigde papieren in mijn bezit te krijgen, maar wel eentje waar ik sinds dag één niet meer zonder wil. Ik kan mijn patiënten nu nog beter helpen, doordat ik veel sneller zelf een diagnose kan stellen. Wat ik het allerliefste doe? Opereren! Dat zou ik echt nooit willen missen. Maar ook het puzzelen met vage klachten vind ik een uitdaging. Daarnaast blijft mijn werk echt mensenwerk. Huisdieren voelen vaak als familieleden, daarom vind ik het belangrijk om de baasjes goed te informeren, eerlijk advies te geven en – als het toch nodig is – ze met respect afscheid te laten nemen.’

Voor op schema
Ondanks het feit dat de enthousiaste dierenarts voor op schema ligt, als het gaat om haar succesvolle kliniek, heeft ze al over de toekomst nagedacht: ‘Ik wil wel groter groeien, maar niet als dat ten koste gaat van de manier van werken die zo kenmerkend is voor ons, met oog voor mens en dier. Ideaal gezien wil ik met een andere dierenarts in de praktijk werken, zodat we elkaar kunnen versterken en aanvullen. Maar dan moet die dierenarts wel uit hetzelfde hout gesneden zijn. Maar goed, dat betekent ook dat deze plek te klein wordt. Dus laten we het voorlopig nog maar even op deze manier voortzetten!’

Meer zorg


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden