BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
zorg
icon-auteur Sandra van der Meulen icon-auteur Christy Rijser

Katia: ‘Liefde houdt niet op waar leven eindigt’

Eén van de branches waar de coronamaatregelen het meest voelbaar zijn, is de uitvaartbranche. Maximaal dertig personen die anderhalve meter van elkaar vandaan zitten en geen condoleance na afloop met omhelzingen en consumpties.

Met name met het troosten van verdrietige familieleden heeft Katia Mulder van Gaia Uitvaart nu het meest moeite. ‘Ik breng vooraf zoveel tijd met de familie door, dat ik zo’n band met ze opbouw. Dan voelt het niet kunnen troosten als iets onnatuurlijks’, aldus Katia uit Purmerend.

Corona zorgt er ook voor dat Katia creatiever wordt. ‘Door bijvoorbeeld op verschillende locaties erehagen te organiseren en lokale ondernemers nog meer te betrekken. In een horecazaak die al die tijd leeg staat, kun je bijvoorbeeld prima een afscheidsdienst organiseren.’

Eyeopener

Ruim acht jaar geleden begon Katia met haar bedrijf, nadat ze erachter kwam dat sociaal pedagogisch hulpverlener niet haar ding was. ‘Toen ik voor stervensbegeleiding bij een gezin thuis gevraagd werd, was dat een eyeopener voor mij. Helemaal toen de familie na het overlijden niets werd gevraagd en een koel uitvaartbedrijf de regie overnam. Ik wilde dat stuk ook op me nemen. Ik ben de opleidingen gaan volgen en mijn bedrijf begonnen. Op de opening heb ik mijn eigen uitvaart laten zien. Drie dagen later kreeg ik de eerste melding van overlijden en kon ik aan de slag. Heel spannend, maar het verliep zo goed. Dit werk past mij als een jas, ik zou niks anders meer willen doen.’

Anekdotes

Omdat het zo druk werd, is Katia op zoek gegaan naar een partner. ‘Dat is Petra geworden. Zij heeft ook haar eigen uitvaartbedrijf. Inmiddels werkt Monique sinds een jaar bij ons. En daar ben ik heel blij mee, zij versterkt ons team.’

Na een melding van overlijden gaat één van de drie dames op bezoek bij de familie. ‘Tijdens het eerste gesprek komt er geen uitvaartmap met kisten en bloemstukken op tafel. We praten heel veel met de familie en willen de overledene zo leren kennen. Zo komt hij of zij tot leven voor ons. Ik wil de sfeer proeven en ruiken, foto’s zien, anekdotes horen en proberen mee te denken met de invulling van de ‘finaledag’. We komen vrijwel iedere dag langs om de familie bij te staan en te helpen. Als een overledene bijvoorbeeld zijn leven lang op een boerderij heeft gewoond, dan is het toch veel mooier om daar de dienst te doen dan in een uitvaartcentrum? Of we zorgen dat het lievelingspaard van de overledene bij de dienst is. Met ‘dit kan niet’ nemen wij geen genoegen.’

Oproepbaar

Katia runt het bedrijf vanuit haar huis. Van een eigen pand droomt ze zeker. ‘Dat zou zo fijn zijn, dan kun je nog meer betekenen voor de familie. Het is in onze branche hollen of stilstaan, de dood is niet te sturen. We zijn altijd 7 dagen in de week 24 uur per dag oproepbaar. Met zijn drieën vormen we een sterk team dat aan een blik of half woord genoeg heeft om elkaar te begrijpen tijdens een dienst. Het is fijn dat we nu de taken kunnen verdelen, zodat we er toch af en toe even tussenuit kunnen. Want dat heb je wel nodig. Even uitwaaien in de natuur en je hoofd leeg maken.’   

 

Meer zorg


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden