BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
column
icon-auteur Erwin Wijman icon-auteur Levin de Boer

Waarom ik dus niet in statafels ging

Erwin, jij ging toch statafels verhuren, hoe staat het daarmee?

Ha leuk dat je het vraagt! Ik had er voor een tuinfeest een aantal nodig en er zat geen enkel verhuurbedrijf van statafels dichtbij. Gat in de markt, dacht ik. Kort daarna raakte ik in gesprek met een vriend die een oom had met een loods vol statafels, dus we begonnen al aan een businessplan. Een paar Google AdWords, campagnes op Facebook, foto’s op Instagram en advertenties in huis-aan-huiskrantjes zouden de rest doen. Wij zouden binnenlopen.

En, lukte dat?

Om eerlijk te zijn: we zijn nooit echt begonnen. We werden er gewoon niet door gegrepen. Ik wíl blijkbaar geen statafels verhuren. Jij wel?

Nee, ik ook niet.

Het gaf me wel een verklarend inzicht. Als ondernemer moet je overtuigd zijn van je eigen product. Welke dienst of welk product je ook verkoopt, het is essentieel dat jij erachter staat. En niet een beetje, maar met hart en ziel. Zodat je er sowieso plezier in hebt. Anders gaat het niet lukken.

Waarom niet?

Nou, alleen maar goed zijn is niet genoeg, je moet dat ook over weten te brengen. Mensen moeten in jou geloven, maar daarvoor moet jij eerst in jezelf en je product of dienst geloven. Of je nu doet in zonnepanelen, ChatGPT-workshops of statafels, alleen als je er zelf in gelooft, kun je het doorzettingsvermogen aan de dag leggen dat je nodig hebt om ermee op te vallen. En belangrijk: blíjvend op te vallen. Anders doe je niet alleen jezelf te kort, maar ook al die mensen daarbuiten. Dan hebben al die mensen niks aan jou. Dat is zonde.

Je ontkomt dus niet aan het maken van reclame?

Je kunt niet zonder. Je moet mensen vertéllen dat jij de beste bent en de beste spullen hebt. Ga de boer dus op. Met mensen praten. En dan bedoel ik niet klanten proberen om te praten, zoals de spreekwoordelijke snelle verkoper die je niet één maar twee Miele-stofzuigers door de strot duwt. Nee, je moet mét ze praten. Ga een persoonlijke relatie met ze aan. Dat kan vanachter je bureau, via sociale media, je website en in real life. Dat kost niets en levert veel meer op, meer dan kostbare advertenties, tv-commercials of billboards. Meer dan ooit gaat op: wat je verkoopt ben je zelf. En andersom.

Meer column


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden